Igoumenitsa 7 juni, dag 9

7 juni 2019 - Igoumenítsa, Griekenland

Paul telt al heel wat jaren de vakantiedagen aan de hand van de maanstand. Gisteravond was zijn blije opmerking dat we deze reis twee hele maan rondes kunnen zien.

De buren vertelde ons, wiens 5 weken er bijna op zitten, dat het hier flink gewaaid heeft en dat er nogal wat regen is gevallen. We hopen dat dit nu wegblijft. Later vertelde George de Camping baas dat het de hele maand mei geregend heeft.

Paul is in het land van Archimedes aan het berekenen hoeveel zout er in het zeewater zit. 38 gram per liter. In drinkwater zit nauwelijks zout. Waarom heeft die 40 gram zout oftewel 4% zoveel effect op je drijfvermogen zodat hij nu wel blijft drijven? We zijn het erover eens dat wel of geen buikje geen effect heeft op het drijfvermogen.

Jaja, zo gaan de gesprekken om 8.30 aan de ontbijttafel over heel serieuze zaken 🤪

Vandaag dagje op pad

We rijden eerst naar Mesopotama. Hier zijn de ruïnes te vinden van een heiligdom van voor Christus. Het heet Nekromanteion. Hier vond men  in de oudheid de toegang tot de onderwereld, de Hades. Mensen die met de overledenen in contact wilde komen kwamen hier naar toe. In 28 dagen, een maan cyclus, werden ze fysiek en mentaal voorbereid op een ‘gesprek’ met de doden.  Bonen met een hallucinerende werking en marihuana resten zijn gevonden waardoor ze weten waarmee mensen in een trance werden gebracht. Het heiligdom is zo opgezet dat men eerst op de binnenplaats in cellen moest verblijven. De volgende fase was een ritueel bad en dan door een donkere en als een labyrint aangelegde gang kwamen ze bij het heiligdom. Uiteraard waren er ook offers, vooral in de vorm van granen en druiven.

Onder dit heiligdom zijn bij de opgravingen van destijds een nog dieper gedeelte gevonden. Dit was toen afgesloten waardoor me nu het vermoeden heeft dat dit een andere doel diende. De ruïne is gebouwd van limestone maar deze donkere gewelfde kelder van een poreuze steensoort waardoor er geen echo is.

MesopotamoMesopotamoMesopotamoMesopotamoMesopotamo

Tegenover de heuvel van dit complex ligt op een andere heuvel de resten van een Akropolis (stad waar nog tempels waren) uit de Myceense tijd.  Helaas niet toegankelijk.

Op naar Parga. Een oud karakteristiek stadje. Dat klopt zeker, als je alle toeristische winkels en restaurantjes weg denkt. Mooi aan de zee gelegen tussen bergen ingeklemd en de ruïnes van een Venetiaans fort op een bergtop. We slenteren er een uurtje doorheen en vinden het dan genoeg. We zijn geen liefhebbers van Valkenburg-achtig gedoe.

We nemen de met brem omzoomde kustweg terug die langs de zee slingert en met flink klimmen en dalen ons terug brengt naar de camping.

PargaPargaParga

Boterhammen, Boek en zee wachten op ons.

Eindelijk zijn we er ook aan toe om een soort hoofdplan te maken voor de 6 weken Griekenland. Op een landkaart zetten we de tips van Bart, de lonely en van een enthousiaste Griekenland gids die ik getroffen had in Utrecht uit. We strepen een en ander weg en zo komt er een soort van plan naar voren langs de belangrijke oudheden, natuur en rustige campings bij voorkeur aan het water.

Vanavond aten we op de camping een zwaardvis steak, onbetamelijk lekker. De koffie drinken we natuurlijk weer op ons plekje aan zee.

Life is good!

Weerbericht

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paula:
    7 juni 2019
    Zo gezellig om jullie te volgen.
    Zo leuk om de reisverhalen te lezen.
    Liefs Paula
  2. Renata:
    8 juni 2019
    Oooh heerlijk, ik “ ruik” Griekenland meteen in jouw verhalen :-) Fijn dat jullie zo genieten!