Volos - Pilon 1 juli, dag 33

1 juli 2019 - Kato Gatzea, Griekenland

We rijden dankzij alle haarspeldbochten  slingerend naar Milis. De weg voert ons weer door prachtige natuur en langs mooie vergezichten. We rijden over de bergkam naar de andere kant van het schiereiland.

9C73363A-83F1-492A-8F33-DCFEA716FA6A41EC5799-C030-4398-B633-91CD7681200D

De eerste stop is bij een oud stationnetje waarvandaan een keer per dag een dieseltrein vertrekt. Paul is helemaal in zijn element en loopt gelukzalig rond over het terrein. Helaas voor Paul is twee jaar geleden de stoomtrein vervangen door een diesel.

Wel ligt er nog de draaischijf en is hij in de weer (filmpje) met het bedienen van een wissel. Geen zorgen, die is ook weer terug gezet.

D1ADDC23-0793-4319-8BD1-F793835D634448B9077F-0213-4E1E-B444-1787D8045521

De vijgen zijn aanstaande, denk niet dat die al rijp zullen zijn voor ons vertrek uit Griekenland. Helaas.

A182F5DA-096B-4DEB-B077-0D5A86299E19

We komen bij een dorpje met een prachtig pleintje. Dankzij een vriendelijke behulpzame vrouw leren we dat de plantaan op het pleintje 1000-1200 jaar oud is, de oudste van het schiereiland,  heel indrukwekkend. Hij zorgt voor de schaduw en de sfeer op het pleintje.

A62819FE-6325-44B4-B708-E8894ADA8CABB6A51825-1DE0-44D0-B3F4-8FE1BCF41595FE22D1EA-BB31-455B-9C2F-D33774D5E2DA

We kopen bij de dame van het café wat ingelegde groente en jam. Met heel veel enthousiasme vertelde ze over haar producten. Haar sinaasappel cake was erg lekker en daar was ze dan ook erg trots op. Ze vertelde dat haar business echt afhankelijk is van de toeristen en ze keek ernaar uit dat ze weer kwamen. We rijden verder naar het volgende dorpje waar we de andere platanen vinden met behulp van haar aanwijzingen.

Voor de lunch strijken we neer op een terrasje aan zee in een baai met een wit kiezelstrand. Hoe idyllisch wil je het hebben. Dat vonden ze bij de opnames van de film mama Mia ook, die is hier en in de baai hiernaast opgenomen.

Naast het terrasje zijn een paar kleine huisjes die als kamers verhuurd worden. Ervoor zit een oude man die in de schaduw alles beschouwt, zoals ik hem ook bekijk. De weg hier naar toe gaat over een behoorlijke stijle helling naar beneden, auto’s zijn niet toegestaan. Als ik zo naar hem kijk dan vraag ik me af hoe hij, zo broos als hij is, weer naar boven komt. Er zal vast wel een oplossing zijn, dit restaurantje en barretje zullen toch ook voorzien moeten worden.

En tegenover de ouderdom heb je de jeugd die langs de rots omhoog klimmen en met veel bravoure een showtje opvoeren om vervolgens zich van de rots af in zee te laten kletteren.

Wachtend op de lunch en zo aan een strand zittend kun je heerlijk ongeneerd kijken. We zijn er goed in om kleine verhaaltjes te fantaseren over wat we allemaal zien. Uit welk land komen ze, wat hebben ze bij zich, hoe verliefd of juist niet zijn ze enz enz.

8D9A7B78-36EA-40B0-B989-75F7FF73DBD6

we stoppen in de namiddag bij een bedrijf waar ze biologische honing, olijfolie en allerlei jam soorten verkopen. We nemen voor thuis olijfolie en honing mee. We hebben een keuze uit 12 soorten honing en een aantal ervan proeven we. Wat een verschil in smaak. En grappig dat ik de honing, die ik vroeger ooit at, er in smaak gelijk uithaalde. Die is nog steeds niet naar mijn smaak. We vinden de thijm en de wilde bloemen honing het lekkerste. Ook dit was weer een familie bedrijf. Haar overgrootvader heeft het opgestart, en de volgende generaties hebben het  overgenomen. En nu zijn de twee zoons en dochter in het bedrijf.

Een rustige avond voor de caravan volgt. Paul moet helaas aan de bak met een dikke 80 mails en ik maak weer een pot fruitspread van abrikozen.

04C82AA0-FD64-4903-BE29-D80F84042C9A

1. Maria:
    1 juli 2019
    Het blijft behelpen. Jammer van de vijgen. De mijne zijn bijna gaar.
  2. Liesbeth .:
    2 juli 2019
    Wat een heerlijkheden allemaal .Olijfolie , honing ,vijgen , allemaal producten die je ook vindt in de Provence .Dat roept herinneringen op .Geniet er van .
    Veel groetjes .