Venetië - Adriatische zee 5 juni, dag 7

6 juni 2019 - Igoumenítsa, Griekenland

Gek hoor de ene dag posten en in de nacht gelijk doorgaan met de volgende dag.

We gaan zo aan boord waar een cabin op ons wacht.

Het is lang wachten op het parkeerterrein tot de boot vertrekt. Af en toe komt een helikopter over, mensen wandelen rond al dan niet met hond. De campers zijn gesloten vestigingen waar mensen liggen te pitten. Bij de buurman staat het geluid van zijn film te hard, ergens ronkt een vrachtauto. Af en toe lopen we naar voren om ons te verbazen dat de boot er nog niet is. We vragen ons af hoe lang van te voren die aankomt. Wachten duurt zo maar lang, de afvaart is om 4.30.

Ferry

Tegen 3.30 komt er een mannetje langs die de tickets komt bekijken, afscheurt en een deel onder de ruitenwisser steekt. Iedereen die lag te slapen werd wakker gemaakt. Uiteindelijk waren een aantal natuurlijk weer in slaap gevallen zodat er bij het groene licht toch weer mensen wakker gemaakt moesten worden.

3.45 de boot ligt aan de kade en lijkt al leeg te zijn. Wat een enorm schip is het. De rij naast ons met bestemming Padras begint te rijden. We zien de meest uiteenlopende nationaliteiten voorbijkomen. Duitsers, Oostenrijkers, Russen, Belgen, Italianen, Turkije, Fransen en natuurlijk Nederlanders.

Verder vergapen we ons op wat er zoal allemaal meegaat. Campers met boten erachter, nog grotere boten, slagschepen van campers, met scooters achterop, een aanhanger met een motor, kampeerbusjes soms dicht met tape aan elkaar geplakt en natuurlijk ook touringcars.

Dan is het tijd voor ons om aan boord te gaan. Een hele brede oprit, so far so good. Maar dan; sturen ze ons naar een hele stijle smalle helling toe. Gelukkig trekt de auto dat goed maar het was wel heel hard werken. De verbruiksmeter gaf 40 liter op 100 km aan.

Ferry boardenFerry

Boven gekomen moest ik de auto rondrijden zodat de neus weer richting kont staat. Om vervolgens over grote gele pukkels achteruit manoeuvrerend over rijbanen heen file te parkeren. Twee mannen geven je aanwijzingen hoe te sturen, voor het geval je het niet weet. Pf hij staat strak geparkeerd naast een wand. Even zoeken naar een stroom aansluiting voor we kunnen gaan inchecken.

We hebben een Binnenhut met een eigen toilet en douche.

Op het bovendek bij de opkomende zon boven Venetië halen we een frisse neus voor we ons bed induiken.

Zonsopkomst Venetië

Aan boord is het al gelijk een uur later vertellen twee ongelofelijk mopperende Duitsers ons. Volgens mij stonden ze, ondanks dat het de 16e keer was dat ze met deze boot mee gingen stijf van de stress om het aan boord rijden.

Na twee uur pitten worden we wakker en gaan op verkenning uit voor een ontbijtje.

De zichtbare WiFi,  werkt niet omdat er een probleem is met de satelliet.

Na het ontbijt pitten we verder tot lunchtijd. En dat valt precies samen met de haven van Ancona. Van boven kijken we naar het binnen rijden van alle voertuigen. Het schip slokt alles op alsof het niets is.

Ancona

Wat details over onze boot: vaart met een snelheid van 52 knopen/30 km per uur, 2850 passagiers, 963 auto’s en 180 vrachtauto’s kunnen aan boord. De combi ferry en cruiseboot schijnt bijzonder te zijn.

Ferry

We drinken een espresso op een bankje in de schaduw op het achterschip. We hopen dat we vanmiddag hier uit de wind lekker buiten kunnen zitten.

Ik zit heerlijk te lezen terwijl Paul wat rondscharrelt over het schip. Gisteren heeft hij een paar klusjes gedaan in de caravan en de manier waarop vertelde me dat hij begint te ontspannen. Weer kan genieten van een klusje dat afkomt i.p.v. het compleet te negeren omdat hij er geen tijd voor heeft

Eindelijk, 15.30 gaan we weer varen. De laadkleppen worden een voor een gesloten en we horen de borging ervan. Al snel varen we weer op de zee, op naar de volgende stop.

We hebben een heerlijk haast geheim plekje gevonden op de boot. Een van de dekken achterop het schip. Een bankje in de schaduw waar we onze boeken lezen. Verder is er niemand te zien.

We zitten er geruime tijd. Terug op weg naar de hut voelen we pas ten volste de wind en de zon prikken

Na het eten gaan we vroeg naar de hut, lekker douchen en vroeg slapen.

1. Paula:
    6 juni 2019
    Wat een ervaring. Dan het file parkeren, met een caravan, knap werk .
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.
  2. Jolanda Dikmans:
    6 juni 2019
    Jeetje A & P, ik denken dat jullie lekker rustig aan doen. Wat gaan jullie allemaal doen😱. Patras Griekenland. Ja dat hoort ook bij Europa. Ben benieuwd naar jullie reisschema. En wat een topper ben jij met zon ferry en de caravan. Pff vind het al goed als ik met de auto in de juiste rij naar Engeland sta😅. Waarschijnlijk ben je nu aan het aan leggen. Succes en geniet ervan!