Volos - Meteora 5 juli, dag 37

5 juli 2019 - Kalabaka, Griekenland

Oeps, de wekker vergeten te zetten. Tegen 8.00 pas wakker. Na pakken, afwas, zwemmen en douchen werden we warm uitgezwaaid door de buren.

97CCED39-086C-49B0-9BF2-B3E0BD064C29

Vandaag rijden we naar Meteora. Slechts 170 km  waarvan een kleiner deel over de tolweg. Gelukkig is het andere deel ook een doorgaande weg met voldoende mogelijkheden om in te halen  ik ben zo blij met deze auto, hij heeft voldoende vermogen dus trekt met gemak de best wel stevige caravan. Dankzij de 4wheel drive, en de automaat met schakel mogelijkheden is een helling geen enkel bezwaar. Op doorgaande wegen de cruise Control erop en dan is het tijd voor gekkigheid. Welke dingen kun je uit een supermarkt halen met een W enz. Gaat helemaal nergens over, maar we hebben wel lol.

Rond 15.30 staan we gesetteld op de camping. Dankzij de tip om de verouderde bordjes naar de nieuwe plaatsen te volgen vinden we een ruim plekje met schaduw. Voor het zwembad moeten we even lopen maar dat hebben we er graag voor over.

We besluiten nu alvast de omgeving te verkennen.

E4BCA767-8188-440B-8AA6-9941E4823DBD5D8CBAE7-A64C-4837-BF61-65E5D1254F35B1B7489C-9BC7-43AB-A29F-5169BB9AE18B

Meteora ligt op de grens van het Pindosgebergte en de Thessalische vlakte. Het is bijzonder landschap met vele kegelvormige pieken. Op een aantal pieken, tussen hemel en aarde in, zijn in vroegere eeuwen kloosters aangebracht.  Inmiddels staat dit hele gebied, terecht, op de Unesco werelderfgoedlijst. Een van de tempels roept bij ons herinneringen op aan het Tigersnest in Bhutan.

Na zoveel dagen inactief zijn geweest hebben we wel zin in wat beweging. We vinden uit dat het nonnen klooster Roussanou, nog tot 17.00 open is, dus daar rijden we naar toe. Een prachtig, boven op een klif gelegen klooster. In de kerk zijn bijzonder mooie muur en plafondschilderingen aangebracht. Vanaf het klooster kun je via een pad naar een hoger gelegen uitzichtpunt, overigens kun je daar ook met de auto komen, maar even lekker klimmen ondanks de 35 graden was wel aangenaam voor onze lijven. Op het uitzichtpunt horen we een soort van houten kloppen, het oproepen voor het avond gebed. Mooi hoor.

4888577A-4B1A-4EA8-AFB1-7DE18E199A2CA19ED7EE-DB2F-45AF-A7F1-48597383249298609A0D-F5CC-4932-8516-DAC889F37DE5C04DB7B8-1377-4648-A2F0-09FF070A365977048D25-5806-4B52-8FC7-82058F87B2D9ECAF0FAC-33D6-417A-BBEA-3746FC076020

Dankzij jullie opmerkingen kan ik de fout van gisteren ten aanzien van het voetbal herstellen in ons reisverslag.

Ook dank voor de tips ten aanzien van de krentenbollen.  Ik heb overwogen om kwarkbollen te maken, heb daar inmiddels een recept voor gevonden met speltmeel.  Alleen kwark is nog niet zo simpel te vinden.. Omdat niet alle producten zijn voorzien van Engelse beschrijvingen vroegen we het aan een medewerker. Hij ging het voor ons vragen en we hoorde op drie verschillende plaatsen in de winkel kwark klinken. Bij de kaasafdeling moest ik wat proeven, helaas was dat een zoute variant van iets dat Kwarkachtig leek. Hebben we nu een nieuwe zoektocht te pakken, samen met de amandelmeel? Die heb ik hier toch wel al eens gezien.

En Hermes (boodschapper van de goden) heeft Paul een persoonlijke boodschap gegeven! Zijn iPhone is onklaar geworden, stuk als in einde oefening. Geen mails meer gedurende de dag.

B79F1301-FC66-4541-83CF-1A7D0B821A80

Het rommelt flink alsof er een onweersbui aanstaande is, de boel even lekker opfrissen kan zeker geen kwaad. De natuur hier kan ook wel weer wat water gebruiken. Tijdens het zwemmen zien we de donkere wolken opnieuw naderen en komt de eerste bliksem en donder, nog wat verder weg. Uit het water en bij de caravan een vette klap en bliksem tegelijk, net op tijd dus terug. Na het douchen luisteren we naar de regen die tikt op het dak en sluiten  we in een heerlijk koele caravan met een kopje koffie de dag af.

Het was een warme dag vandaag ruim boven de 35 graden, een mooie dag met veel gelach.